Mal Pelo s’endinsa a les terres altes

Highlands és la darrera producció de Mal Pelo entorn de la música de Bach. Estrenada el passat 6 de maig al Mercat de les Flors a Barcelona, lacompanyia catalana amb base a Celrà ens endinsa en un univers fet d’elements naturals, pedres compènduls, boscos a les pantalles, neu i aire que bufales partitures. Els cossos dels músics i dels ballarins formen part d’aquesta orquestra atmosfèrica que protagonitza l’escenografia. Un espai evocadori senzill on el silenci i la música donen pas a la paraula i la dansa.

L’espectacle és una eclosió del treball gestat i madurat en els espectacles anteriors (Bach, On Goldberg Variations/Variations i Inventions). Tot un viatge sonor i visual que es recolza en una llarga investigació, a on l’espectador sent la força del grup en l’espai, la presència de l’individu, la veu cantada i també parlada, els músics que interactuen amb l’escena, amb el moviment i la presència dels elements naturals. Amb Highlands s’esborren les categories de les arts escèniques i les classificacions d’espectacles: concert, dansa o teatre. Els intèrprets mostren tal domini en el camp de l’actuació, del moviment, de la presència escènica i la veu, que fa que ens oblidem de si una persona és cantant, és ballarina o és actriu. La barreja de diferents disciplines convoca un cos plural i obert a ballar, a parlar, a mostrar-se viu.

Tot i el caràcter grupal que té aquesta peça, l’individu també és concebut amb una pulsió pròpia i característica. Sembla però que l’egocentrisme i la voluntat de desplomar per sobre dels altres no té lloc a les terres altes, a on la dinàmica hipnòtica que té el grup quan camina, així com les divergències de cadascú, es combinen per dur-nos a un espai relacional i compartit, profundament humà.

Una combinació d’elements que fan d’aquest Highlands una peça completa. Aquest passat 16 de maig es va fer la cloenda de la constel·lació de Mal Pelo amb Bach Project al Mercat, que ha recopilat les peces que formen part de la tetralogia i ha programat també dos concerts. Inventions/Reinventions de Dan Tepfer i el concert de Joel Bardolet i Jaume Guri (violinistes); i una taula rodona amb la intèrpret Federica Porello i la directora de la companyia Maria Muñoz. Esprem veure’ls per terres de les comarques gironines aquesta tardor de 2021.

Azucena Moya
(Setmanari Hora Nova)

CONTINGUTS

Roger Fernández Cifuentes

Nascut a Figueres l’any 1990, Roger és graduat de l’Institut del Teatre (Barcelona) i exmembre de VERVE (Companyia de Postgrau de la Northern School of Contemporary Dance, Leeds). Ha treballat amb una varietat de coreògrafs internacionals, entre ells Ben Wright, Frauke Requardt, Angus Balbernie, James Wilton, Matthew Robinson i Jessica Kennedy. Com a coreògraf, ha estat guardonat amb diversos premis coreogràfics. Des de la seva formació, ha estat creant peces per la AGITART incloent ‘Life’, ‘ADaliN ’, ‘Pandora ’i ‘Sand’, que han realitzat gires a escala nacional i internacional a Espanya, Bèlgica i el Regne Unit. L’any 2015, va ser seleccionat per participar en un programa de coreògrafs emergents, Exit Visa, a The Place, Londres.  

Des del 2013 està al capdavant d’AGITART com a responsable de continguts del Festival Figueres es MOU i de la resta de projectes de la cooperativa.  

L’any 2021 començar a treballar a l’àrea de continguts  i educatius del Mercat de les Flors de Barcelona. 

COORDINACIÓ I PRODUCCIÓ

Georgina Aviés Sarrias

Nascuda a Barcelona l’any 1994, Georgina es gradua a l’Institut del Teatre en l’especialitat de Dansa Contemporània l’any 2012 i posteriorment és membre del Ballet Junior de Genève sota la direcció artística de Sean Wood i Patrice Delay fins a l’any 2014. L’any 2019/20 cursa el Postgrau en Gestió i Producció d’Espectacles i Festivals de la Universitat de Barcelona IL3. 

Georgina ha treballat amb coreògrafs internacionals com, Barak Marshall, Andonis Foniadakis, Yann Marussich, Marina Mascarell i Ioannis Mandafounis, entre d’altres. Des de l’any 2018 forma part de la companyia Silver Drops Dansa, amb qui col·labora com a ballarina en els seus espectacles TERRA(2021) i Silver Drops (2018). L’any 2020 inicia col·laboració amb la companyia de Projecte Ingenu, dirigida per Marc Chornet com a ballarina en el seu espectacle “La Ruta de la Palta” coproduïda pel Grec Festival i estrenada dins del marc de Grec a Grec. L’any 2021 realitza tasques d’assistència de direcció i assessoria de moviment amb l’espectacle “Bodas de Sangre” estrenada a la Mostra d’Igualada 2021. El Setembre de 2022 estrena la nova producció multidisciplinar de la companyia “El dia que va morir l’últim panda” a Fira Tàrrega.  

Georgina forma part d’AGITART des de l’any 2014, entitat dinamitzadora de la dansa amb  seu a Figueres. Lidera tallers de dansa i moviment a escoles de primària de màxima complexitat i a centres educatius de secundària de la comarca de l’Alt Empordà. 

En l’àmbit de la gestió cultural, és responsable de la coordinació i la producció dels projectes d’AGITART, produint el festival de dansa i moviment al carrer, Figueres es MOU, el projecte educatiu COSMOU i el projecte de reflexió al voltant la dansa Parlem de Dansa – Cafè Müller. 

Director Workshops Professionals i Assessorament Artístic

Gianluca Vicentini

Originari d’Itàlia, en Gianluca és el Director dels Workshops i Assessor Artístic d’AGITART.

En Gianluca ha treballat a la Northern School of Contemporary Dance a Leeds com a Director Artístic de VERVE i ha estat el Cap de Desenvolupament Professional.

Sota la seva direcció, la companyia ha treballat amb coreògrafs internacionals com ara Lea Anderson, Anton Lachky, Akram Khan, Kerry Nicholls, Ben Wright, Theo Clinkard, Luca Silvestrini i Efrosini Protopapa, fent extensa gira per Europa.

Al mateix temps que dirigia el Riley Theatre, en Gianluca va establir “Connections”, un pla de desenvolupament artístic professional i d’alt rendiment d’un any de durada. Aquest va incloure “Northern Connections”, programa específicament dissenyat per artistes emergents amb seu al nord d’Anglaterra. També ha estat involucrat en una col·laboració amb l’Institut Henry Moore i Tino Sehgal per a la recreació de “Kiss”.

Abans de traslladar-se a Leeds, en Gianluca va ser l’Assitent de Direcció Artística de Iceland Dance Company i va col·laborar com a Director d’Assaig per Carte Blanche. També va ser Director Artístic de Spiral Dansflokkur, una companyia de joves ballarins amb seu a Islàndia.

En Gianluca aporta la Direcció Artística a artistes independents, programant i treballant a nivell internacional a través de la indústria de la dansa, així com també dirigint i donant-los suport.